لذت موسیقی اصیل ایرانی را با اشتیاق دل پذیرا باشید

شراب عشق-محمدرضا شجریان-مجید درخشانی و جمشید محبی
تاریخ : چهار شنبه 1 ارديبهشت 1395

ادامه مطلب
اشک غماز-محمدرضا شجریان و مجید درخشانی
تاریخ : سه شنبه 29 دی 1394

ادامه مطلب
مجید درخشانی و محمد معتمدی-بودن و سرودن
تاریخ : سه شنبه 3 آذر 1394

ادامه مطلب
حسام الدین سراج و مجید درخشانی-شهر آشنایی
تاریخ : پنج شنبه 27 تير 1392

ادامه مطلب
محمد رضا شجریان و مجید درخشانی-در خیال
تاریخ : شنبه 15 تير 1392

ادامه مطلب
صدیق تعریف و مجید درخشانی - خیال انگیز
تاریخ : دو شنبه 21 آذر 1390

 

 

خیال انگیز و جان پرور چو بوی گل سرا پائی

نداری غیر از این عیبی که میدانی که زیبائی

دانلود در ادامه مطلب



:: موضوعات مرتبط: مجید درخشانی، صدیق تعریف، ،

ادامه مطلب
مجید درخشانی و حسام اینانلو - پشت پرچین سخن
تاریخ : دو شنبه 23 آبان 1390

 

كعبه ام بر لب آب
كعبه ام زیر اقاقی هاست
كعبه ام مثل نسیم، می رود باغ به باغ، می رود شهر به شهر

"حجرالاسود" من روشنی باغچه است

 

دانلود در ادامه مطلب

 



:: موضوعات مرتبط: مجید درخشانی، حسام اینانلو، ، ،

ادامه مطلب
استاد مجید درخشانی و علیرضا قربانی – فصل باران
تاریخ : پنج شنبه 19 آبان 1390

 

 

ساقیا در ساغر هستی شراب ناب نیست
و آنچه در جام شفق بینی به جز خوناب نیست

زندگی خوشتر بود در پرده‎ی وهم خیال
صبح روشن را صفای سایه‎ی مهتاب نیست

شب ز آه آتشین یک دم نیاسایم چو شمع
در میان آتش سوزنده جای خواب نیست

مردم چشمم فرو مانده است در دریای اشک
مور را پای رهایی از دل گرداب نیست

خاطر دانا ز توفان حوادث فارغ است
کوه گردون‌سای را اندیشه از سیلاب نیست

ما به آن گل از وفای خویشتن دل بسته‎ایم
ورنه این صحرا تهی از لاله‎ی سیراب نیست

آن چه نایاب است در عالم وفا و مهر ماست
ورنه در گلزار هستی سرو و گل نایاب نیست

گر تو را با ما تعلق نیست ما را شوق هست
ور تو را بی ما صبوری هست ما را تاب نیست

گفتی اندر خواب بینی بعد از این روی مرا
ماه من در چشم عاشق آب هست و خواب نیست

جلوه‎ی صبح و شکرخند گل و آوای چنگ
دلگشا باشد ولی چون صحبت احباب نیست

جای آسایش چه می‎جویی «رهی» در ملک عشق
موج را آسودگی در بحر بی‎پایاب نیست

 

دانلود در ادامه مطلب



:: موضوعات مرتبط: مجید درخشانی، علیرضا قربانی، ، ، ،

ادامه مطلب
استاد شجریان و مجید درخشانی - غوغای عشق بازان
تاریخ : سه شنبه 10 آبان 1390

 

 

چشم رضا و مرحمت بر همه باز می‌کنی   چون که به بخت ما رسد این همه ناز می‌کنی
ای که نیازموده‌ای صورت حال بی‌دلان   عشق حقیقیست اگر حمل مجاز می‌کنی
ای که نصیحتم کنی کز پی او دگر مرو   در نظر سبکتکین عیب ایاز می‌کنی
پیش نماز بگذرد سرو روان و گویدم   قبله اهل دل منم سهو نماز می‌کنی
دی به امید گفتمش داعی دولت توام   گفت دعا به خود بکن گر به نیاز می‌کنی
گفتم اگر لبت گزم می‌خورم و شکر مزم   گفت خوری اگر پزم قصه دراز می‌کنی
سعدی خویش خوانیم پس به جفا برانیم   سفره اگر نمی‌نهی در به چه باز می‌کنی

 

 

دانلود در ادامه مطلب

 

 



:: موضوعات مرتبط: محمد رضا شجریان، مجید درخشانی، ،

ادامه مطلب
يادكرد آلبوم قاصدك
تاریخ : سه شنبه 3 آبان 1390

 

گفت‌وگو با زردشت اخوان‌ثالث، مجيد درخشاني، پوريا اخواص و شاهو عندليبي به بهانه انتشار آلبوم «چاووشي»

 

هميشه شنيدن شعر با صداي شاعر، لطف ديگري دارد. خصوصا اگر صداي مهدي اخوان‌ثالث باشد كه كمياب و دوست‌داشتني است. بيست و چند سال پيش، اثر «قاصدك» با دكلمه اين شاعر گرانمايه، از سوي شركت ابتكار و با آهنگسازي مجيد درخشاني منتشر شد. از آن به بعد، ما بوديم و سكوت صداي اخوان. نسل تازه هم داشت با شعرهايش روبه‌رو مي‌شد و مي‌فهميد كه شاگرد بزرگ نيما، همسايه تاريخي سعدي، حافظ و فردوسي شده است كه هم خوان هشتم را سروده و هم آخر شاهنامه را. باري، امروز، اثر دوم با نام «چاووشي» با تلاش فرزند شاعر، زردشت اخوان‌ثالث و مجيد درخشاني پا به عرصه گذاشته. چاووشي نام يكي از اشعار اخوان‌ثالث است كه در آن با زبان شعري و گيراي خويش، سه راه پيش‌روي انسان امروز – يا لااقل انسان اقليم ما- پيش مي‌گذارد كه خودش راه سوم را برگزيد. به بهانه انتشار آلبوم چاووشي، با زردشت اخوان‌ثالث، مجيد درخشاني، پوريا اخواص و شاهو عندليبي به گفت‌وگو نشستيم...

‌‌‌‌‌جناب درخشاني، در ابتدا توضيح دهيد كه چگونه پس از آلبوم قاصدك و پس از ساليان دراز، دوباره مهياي ساختن اثري با صداي اخوان‌ثالث شديد؟
درخشاني: بيست و چند سال پس از قاصدك، به همت چند نفر از دوستان‌مان بود كه اين اتفاق دوباره افتاد. من زردشت را دورادور مي‌شناختم و آشنايي چنداني با او نداشتم. چند سال پيش، دوستان باعث آشنايي ما شدند و در همان جلسه اول طرح كار را ريختيم و از همه نظر با يكديگر توافق كرديم. اين شانسي بود كه پس از بيست و چند سال نصيب من شد كه بر شعرهاي اخوان موسيقي بسازم. با اينكه امكانات‌مان براي شروع كار بسيار محدود بود، كار خوبي از آب درآمد. اين اثر تفاوت‌هاي زيادي با كار قبلي دارد، براي مثال شعري به صورت آواز با صداي پوريا اخواص اجرا شده. زردشت هم خيلي براي اين آلبوم زحمت‌كشيد و يك تنه ايستاد.
زردشت: به همت و همياري شما بود و البته اين كار ادامه دارد. خوشبختانه آقاي درخشاني با مهر و شناخت و عشقي كه به اين كار دارد، دست ما را باز گذاشت و اميد است كه چند كار پياپي را انجام دهيم. تا جايي كه صداي اخوان را داشته باشيم از همان استفاده مي‌كنيم و حتي اگر كيفيت مناسبي هم نداشته باشد آن را پالايش خواهيم كرد و اگر شعر با صداي اخوان در دست نباشد، با صداي ديگر يا گوينده ديگري ضبط مي‌شود.
‌آلبوم با موسيقي شروع مي‌شود و البته در اينجا كلام و موسيقي با هم گيرايي زيادي دارند. آقاي درخشاني، موسيقي خط‌ها و تم‌هاي مشخصي را دنبال مي‌كند؛ اما همانند بسياري از آثار موسيقي ما، در اين آلبوم نيز گاهي مجالي براي بداهه‌نوازي وجود داشته...
درخشاني: بيشتر كارها از قبل نوشته شده بود، اما گهگاه سازهاي سلو، نظير تار و ني به صورت تك‌ساز و تحت‌تاثير شعر، حالت بداهه را پيدا ‌كردند.
‌اما در اين اثر مي‌بينيم كه موسيقي تا آخر، ملودي‌هاي مشخصي دارد كه اين ملودي‌ها در جاي‌جاي اثر برمي‌گردند و بارها تكرار مي‌شوند و تقريبا شبيه كار قاصدك است اما وقتي صداي اخوان‌ثالث با آن شعر جانانه مي‌آيد، موسيقي از يك‌نواختي درمي‌آيد و به نوعي از ملال نجات مي‌يابد. نظر خودتان چيست؟
درخشاني: واقعا همين‌طور است. 35سالي مي‌شود كه من با اين صدا و اشعار مأنوسم. بزرگ‌ترين ويژگي تاثيرگذار در اين كار، صميميت و خودماني بودن لحن شعرخواني اخوان است. اصلا هيچ نوع صداي ساختگي مثل صداي يك گوينده‌اي كه مي‌خواهد شعر بخواند وجود ندارد. زبان عادي خودش است و به سرعت تاثيرش را مي‌گذارد. فكر مي‌كنم در اينجا زردشت بهتر مي‌تواند اين نكته را تاييد كند.
زردشت: با توجه به پرسش شما بايد بگويم قصد در همين بود كه اين كار، حال و هواي قاصدك را هم داشته باشد. يعني به نوعي يادكردي از آلبوم قاصدك در آن باشد. چراكه موسيقي قاصدك به دل مردم نشسته بود و آن را پسنديده بودند.

 

به ادامه مطلب بروید



:: موضوعات مرتبط: مجید درخشانی، خبرنامه، ،

ادامه مطلب

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.



 



360 رنگ
شرح غزلهای حافظ
صفحه اصلی
آرشیو مطالب
عناوین مطالب

ابزار هدایت به بالای صفحه